loading...
وبلاگ آموزشی
حنانه بازدید : 1 پنجشنبه 21 تیر 1403 نظرات (0)

آموزش ریاضی با بازی به کودکان

یکی از بهترین راه‌هایی که میشه ریاضی رو به کودکان تدریس کرد، بازیه. آموزش ریاضی با بازی می‌تونه درس رو در ذهن بچه‌ها ماندگار کنه و تجربه‌ای متفاوت برای اون‌ها باشه. با این کار حتی علاقه بچه‌ها به یادگیری درس ریاضی بیشتر میشه. بازی‌های تعاملی و سرگرم‌‌کننده باعث میشن تا بچه‌ها در مباحث فعالیت داشته باشن و در نهایت درس رو به صورت مفهومی و عمیق یاد بگیرن. همچنین باعث تقویت مهارت حل مسئله میشه.

اهداف آموزش درس ریاضی با استفاده از بازی و سرگرمی

آموزش ریاضی با استفاده از سرگرمی‌های مختلف تاثیر و اهداف زیادی در یادگیری کودکان داره مثل:

1.    افزایش انگیزه: به دلیل این که درس ریاضی با سرگرمی و بازی خیلی جذاب‌تر میشه، انگیزه بچه‌ها واسه یادگیری ریاضی بیشتر میشه.

2.    تقویت مهارت حل مسئله: یادگیری درس ریاضی از طریق بازی کردن باعث میشه که بچه‌ها با چالش رو به رو بشن که برای حل اون‌ها نیاز به تفکر و استفاده از استراتژیک دارن.

3.    ارتقای تفکر منطقی: بازی و سرگرمی کمک می‌کنه تا تفکر منطقی و استدلالی دانش‌آموزان بهبود پیدا کنه.

4.    بهبود مهارت‌های اجتماعی: شما با استفاده از بازی برای یاد دادن درس ریاضی، به بچه‌ها کمک می‌کنین تا تعامل و هم فکری با بقیه دوستانشون رو یاد بگیرن که نتیجه این عمل، ارتقای مهارت و روابط اجتماعی کودکه.

5.    یادگیری کار گروهی و تیمی: یکی از مزیت‌هایی که یادگیری درس ریاضی از طریق بازی داره اینه که باعث میشه تا بچه‌ها کار گروهی رو یاد بگیرن و برای حل مسئله، یک تیم تشکیل بدن.

6.    تقویت حافظه: بازی‌هایی که برای حفظ تمرکز و اطلاعات هستن باعث میشن تا حافظه کودکان تقویت بشه.

7.    پی بردن به نقاط ضعف: این بازی‌ها کمک می‌کنه تا دانش آموز پس از انجام یک اشتباه، از اون درس بگیر و تلاش کنه تا اون رو جبران کنه.

8.    ارتقای خلاقیت: این روش از تدریس کمک می‌کنه تا بچه‌ها برای حل مسائل از طریق راه های مختلف، از خلاقیت خودشون استفاده کنن.

9.    تقویت اعتماد به نفس: دانش‌آموزان با حل بازی‌ها و رسیدن به جواب، اعتماد به نفس پیدا می کنن و در نتیجه در بازی‌های بعدی و چالش‌های سخت‌تر، عملکرد بهتری دارن.

کلام آخر

یادگیری درس ریاضی با استفاده از بازی‌های مختلف باعث میشه تا دانش‌آموز این درس رو بهتر یاد بگیره. چون معمولا خیلی از دانش‌آموزان علاقه‌ای به درس ریاضی ندارن، یادگیری این درس با استفاده از سرگرمی کمک می‌کنه تا مشارکت بچه‌ها برای حل سوالات ریاضی بیشتر بشه؛ در نتیجه کم کم به حل مسائل علاقه پیدا می‌کنه. 

حنانه بازدید : 2 چهارشنبه 20 تیر 1403 نظرات (0)

جزئیات کنکور سراسری زبان

یکی از گروه‌های شناور که تمام داوطلبان کنکور سراسری می‌تونن در اون شرکت کنن، رشته زبانه. داوطلبانی که فکر می‌کنن در درس زبان عملکرد خوبی دارن، می‌تونن علاوه بر ثبت‌نام در کنکور رشته خودشون، کنکور زبان رو هم شرکت کنن. در ادامه به توضیح جزئیات دروس کنکور زبان و ضرایب اون‌ها می‌پردازیم.

تعداد سوالات تخصصی کنکور زبان

با توجه به این که درس‌های عمومی از کنکور حذف شدن، باید توجه ویژه‌ای به دروس اختصاصی داشته باشین. سوالات اختصاصی که در کنکور زبان طرح میشه شامل دو بخشه. در بخش اول شما با زبان تخصصی انگلیسی مواجه میشین و در بخش دوم هم از بین زبان آلمانی و زبان فرانسوی، به انتخاب داوطلب یکی از این دو مورد رو شامل میشه و داوطلبان باید در 105 دقیقه به این سوالات پاسخ بدن.

ضرایب دروس تخصصی

دروسی که در کنکور زبان مطرح میشه، ضرایب بالایی دارن. به همین دلیل بهتره هر کدوم از این درس‌ها رو جدی بگیرین تا رتبه کنکور شما بهتر بشه. زبان تخصصی انگلیسی ضریب 4 داره و هر کدوم از درس های آلمانی ویا فرانسوی که انتخاب کنین هم ضریب 4 دارن.

بودجه‌بندی دروس تخصصی کنکور زبان

از دروس تخصصی کنکور زبان 70 سوال طرح میشه که این 70 سال، بودجه‌بندی مختلفی داره:

1.     ریدینگ 20 سوال

2.     ترتیب واژه‌ها 5 سوال

3.     کلوز تست 10 سوال

4.     کاربر زبانی 10 سوال

5.     گرامر 10 سوال

6.     واژگان 15 سوال

تاثیرات نمرات دروس عمومی

درسته که از دروس عمومی سوالی در کنکور زبان مطرح نمیشه، اما این دروس با نمره امتحان نهایی خودشون روی رتبه کنکور شما تاثیر میذارن. پس نباید اون‌ها رو نادیده بگیرین و برای دریافت یک نمره عالی از امتحانات نهایی پایه دوازدهم، باید یک برنامه‌ریزی داشته باشین. نمرات دروس عمومی ضریب مختلفی در کنکور داره:

1.     فارسی: 21.63

2.     عربی: 9.05

3.     تعلیمات دینی: 16.52

4.     سلامت و بهداشت: 3.44

5.     زبان خارجی: 11.80

سخن پایانی

با توجه به این که رشته زبان شناوره، داوطبان زیادی در این کنکور شرکت می‌کنن و این کنکور رو به عنوان یک شانس دوم در نظر می‌گیرن. به همین دلیل اگر شما هم قصد شرکت در این کنکور رو دارین، بهتره که درمورد درس‌های تخصصی و ضرایب اون‌ها و همچنین ضریب دروس عمومی اطلاعات مناسبی داشته باشین.

حنانه بازدید : 4 چهارشنبه 20 تیر 1403 نظرات (0)

تحصیل در مدارس شبانه‌روزی

گاهی اوقات بعضی از شرایط به وجود میاد که دانش‌آموز امکانات کافی برای شرکت در مدارس روزانه رو نداره. برای رفع این مشکل، راه حلی وجود داره. دانش‌آموزانی که به دلیل مشکلات خانوادگی، سرکار رفتن، نبود امکانات تحصیل و ....توانایی شرکت در مدارس روزانه رو ندارن، می‌تونن در مدارس شبانه روزی تحصیل کنن.

در این مدارس علاوه بر امکان تحصیل، امکان اسکان هم برای دانش‌آموزان وجود داره و اون‌ها می‌تونن در این مدرسه زندگی خودشون رو بگذرونن. به همین دلیل دیگه مشکلی در رفت و آمد و اقامت ندارن.

ویژگی‌های مثبت مدارس شبانه‌روزی

این مدارس برای دانش‌آموزانی که به دلایل دوری از خانواده، فقر، بی‌سرپرستی و ... نیازمند مکانی برای تحصیل و زندگی کردن هستن ساخته شده و در طول شب و روز بازه. این مدارس محیطی امن به همراه امکاناتی از قبیل مراقبت‌های بهداشتی، فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی در اختیار دانش‌آموزان قرار میده و شرایطی رو برای ثبت‌نام قرار داره. در صورت وجود این شرایط، شما می‌تونین در این مدرسه ثبت‌نام کنین.

شرایط ثبت‌نام

در حال حاضر هیچ مدرسه شبانه‌روزی در تهران ساخته نشده ولی اگر شرایط تحصیل در این مدرسه رو دارین، می‌تونین به شهر البرز، قم و یزد مراجعه کنین. برای ثبت‌نام در این مدارس، باید شرایط خاصی داشته باشین:

1.     امکان تحصیل در مدارس روزانه برای داوطلب وجود نداشته باشه.

2.     قبل از ثبت‌نام داوطلب باید گواهی سلامت دریافت کنه.

3.     اگر دانش‌آموز در امتحانات مردود بشه، می‌تونه سال بعد رو هم در این مدرسه بخونه ولی اگه دوباره مردود بشه، از مدرسه اخراج میشه.

4.     دانش‌آموز میتونه تا سن 18 سالگی در این مدرسه درس بخونه.

مزیت تحصیل در مدارس شبانه‌روزی

در این مدارس، علاوه بر تحصیل امکان اسکان هم وجود داره. تحصیل در این مدارس مزیت‌هایی داره؛ مثل:

1.     به دلیل این که دانش‌آموزان در کل شبانه روز در یک محیط آموزشی قرار دارن، سطح آموزشی افزایش پیدا می‌کنه.

2.     به دلیل این که دانش‌آموز در مدت زمان تحصیل خودش تنهایی زندگی می کنه؛ حس مسئولیت‌پذیری و استقلال بیشتری به دست میاره.

3.     با هم سن و سالان خود از سراسر کشور آشنا میشه و می‌تونه روابط اجتماعی خودش رو افزایش بده.

4.     دانش‌آموزان پس از اتمام تحصیل خودشون در این مدارس، مدرک تحصیلی با‌کیفیت و معتبر دریافت می‌کنن و شانس بیشتری برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر دارن.

سخن پایانی

با توجه به این که بعضی از شرایط امکان تحصیل در مدارس روزانه رو به دانش‌آموزان نمیده، مدارس شبانه روزی گزینه‌ای مناسب هستن. در این مدارس علاوه بر تحصیل، امکان اقامت، استفاده از خدمات مراقبتی و بهداشتی، شرکت در فعالیت‌های فرهنگی وجود داره و دانش‌آموزان می‌تونن تا 18 سالگی در این مدارس به تحصیل بپردازن. 

حنانه بازدید : 2 دوشنبه 18 تیر 1403 نظرات (0)

بررسی بهترین رشته‌های انسانی

یکی از رشته‌های پر‌متقاضی در کنکور، رشته انسانیه که می‌تونیم بگیم بازار کار و آینده شغلی مناسبی داره. به همین دلیل خیلی از دانش‌آموزان در پایه نهم، رشته انسانی رو برای خودشون انتخاب می‌کنن. اما باید اینم بگیم که قبل از انتخاب یک رشته، بهتره که درباره بازار کار اون به خوبی مطالعه کنین تا از درست بودن تصمیم خودتون مطمئن بشین. علاوه بر این رشته‌ای که انتخاب می‌کنین باید با علایق و سلیقه شما هم‌خونی داشته باشه. به همین دلیل ما در ادامه این مطلب سعی داریم که در رابطه با علوم انسانی و رشته‌های انسانی شما رو بیشتر آَشنا کنیم.

رشته علوم انسانی رو بهتر بشناسین

رشته‌هایی که برای علوم انسانی تعریف شده، شامل مجموعه‌ای از جامعه، فرهنگ، تمدن و هرچیزی که مربوط به زندگی اجتماعی و فردیه میشه. جامعه شناسی، ادبیات، فلسفه، روان‌شناسی، زبان‌شناسی، مدیریت، حقوق، مذهب و اقتصاد از بهترین رشته‌های انسانی هستن. شما می‌تونین با قبولی در کنکور انسانی، یکی از این رشته‌ها رو برای ادامه تحصیل انتخاب کنین.

بهترین رشته‌های انسانی

علوم انسانی رشته‌های متنوعی رو در برمی‌گیره که برای انتخاب راحت‌تر شما، ما مهم‌ترین رشته‌های انسانی رو در ادامه براتون معرفی می‌کنیم:

معرفی رشته حقوق

یکی از بهترین، شناخته شده‌ترین و پردرآمدترین رشته‌های علوم انسانی، حقوقه. در این رشته شما با قانون و ماده و تبصره سرو کار دارین و خیلی از دانش‌آموزان کنکوری، برای قبولی در این رشته تلاش می‌کنن. این رشته وجهه اجتماعی بالایی داره؛ البته که برای داشتن آینده شغلی خوب بهتره که در دانشگاه خوبی قبول بشین و آزمون وکالت رو هم با نمره عالی پشت سر بذارین.

برای موفقیت در این رشته، باید یک سری ویژگی داشته باشین. برای مثال کسانی که فن بیان، توانایی مدیریت، حافظه قوی و قدرت استدلال بالایی دارن، می‌تونن در این رشته موفق باشن. البته اگر این ویژگی‌ها رو به طور کامل ندارین، لازم نیست که این رشته رو فراموش کنین، می‌تونین در زمان تحصیل، این ویژگی‌ها رو تقویت کینن.

معرفی رشته روانشناسی

این رشته رو می‌تونیم علم بررسی و مطالعه رفتار انسان بدونیم. دانش‌آموخته‌های این رشته تلاش می‌کنن تا مشکلات روحی و روانی انسان رو در برابر اطرافیان، خودش و محیط حل کن.  برای این رشته شما باید توانایی پذیرش انسان‌های دیگه رو داشته باشین و به صحبت آدم‌ها خیلی خوب گوش بدین. علاوه بر این درک بالا، فن بیان و رازداری هم از توانایی‌های لازم برای این رشته هستن.

معرفی رشته حسابداری

از بهترین رشته‌های انسانی می‌تونیم به حسابداری و اقتصاد اشاره کنیم. این رشته در سه گروه ریاضی، انسانی و تجربی شناوره و دانش‌آموختگان هر کدوم از این رشته‌ها می‌تونن در این رشته تحصیل کنن. البته که از شاخه فنی و بدون کنکور هم می‌تونین این رشته رو انتخاب کنین. حسابداری علم محاسباته و برای این رشته لازمه که ریاضیات پایه شما خیلی خوب باشه.

معرفی رشته مدیریت

این رشته درآمد بالا و بازار کار متنوعی داره. گرایش‌های این رشته در دوره کارشناسی شامل بازرگانی، صنعتی، سازماندهی، گردشگری، بازاریابی، بیمه، بانکداری، مالی، فناوری اطلاعات و غیره میشه. برای این رشته لازمه که دروس ریاضی، آمار، اقتصاد و انگلیسی شما در حد متوسطی باشه. 

کلام آخر

برای این که بتونین شغل آینده خودتون رو به درستی و بر اساس علاقه انتخاب کنین، لازمه که رشته‌های مختلف گروه‌های درسی مثل انسانی رو بهتر بشناسین. ما در این مطلب، رشته‌های مهم علوم انسانی رو بررسی کردیم و امیدواریم با مطالعه این مطلب بتونین تصمیم درستی در رابطه با آینده خودتون بگیرین.

حنانه بازدید : 3 دوشنبه 18 تیر 1403 نظرات (0)

دانش‌آموزان ممکنه به دلایل مختلفی در آزمون سراسری تقلب کنن. برای مثال به دلیل استرس و فشار بالا، نگرانی از موفق نشدن و شکست خوردن در انتخاب دانشگاه  رشته مورد علاقه‌شون، نداشتن اعتماد به نفس و تاثیرات منفی اجتماعی از دلالیه که دانش‌آموز رو به تقلب کردن تشویق می‌کنه.

اما دانش‌آموزان باید اینو بدونن مجازات تقلب اصلا آسون نیست و ممکنه که به ضررشون تمام بشه. پس بهتره که درس‌های کنکوری و مهم رو با دقت و با یک برنامه‌ریزی اصولی بخونن تا اصلا نیازی به تقلب نداشته بشن.

روش‌های تقلب در کنکور

برای تقلب در کنکور روش‌هایی وجود داره که خیلی از متقلبان از این روش‌ها استفاده می‌کنن. مثلا استفاده از پاک‌کن‌ها، ساعت‌ها، گردنبند و خودکار‌های سیم‌کارت خور یکی از رایج‌ترین روش‌های تقلب در کنکور سراسریه. دانش‌آموزان از این طریق با فرد پشت خط ارتباط برقرار می‌کنن و سوال‌های خودشون رو رد و بدل می‌کنن.

مجازات تقلب در کنکور

قبلا هم گفتیم که مجازات تقلب سنگینه و اصلا نمی‌ارزه که بخواین این کار رو انجام بدین. چون در صورتی که گزارش تقلب شما رو دریافت کنن، عواقب خوبی در انتظارتون نیست. از مجازات کنکور سراسری می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1.    اخراج از آزمون

2.    ممنوعیت از شرکت در آزمون سال‌های آینده

3.    از دست دادن فرصت ورود به دانشگاه

4.    لغو نمرات

5.    مجازات‌های قانونی

وسایل غیر‌قانونی سر جلسه کنکور

به همراه داشتن بعضی از وسایل سر جلسه کنکور ممنوعه و تقلب به حساب میاد. مثل:

1.    ماشین‌حساب

2.    تلفن همراه

3.    ساعت هوشمند

4.    وسایل الکترونیکی و حافظه دار

5.    کتاب و جزوه

6.    هندزفری

7.    وسایل فلزی

کار‌های موثر برای تقلب نکردن در کنکور

اگر فکر تقلب کردن به سر شما زده، بهتره که از این تصمیم منصرف بشین و راهکار‌هایی رو برای یادگیری بهتر درس‌ها در پیش بگیرین. بعضی از راهکار‌هایی که از تقلب در کنکور سراسری جلوگیری می‌کنه شامل:

1.    رعایت اصول اخلاقی که باعث میشه تا در کنکور تقلب نکنین.

2.    افزایش مهارت درسی خودتون با یک برنامه‌ریزی اصولی

3.    مطالعه و آمادگی کامل برای آزمون

4.    ایجاد اعتماد به نفس

5.    گرفتن راهنمایی از مشاور و معلمان

6.    آشنایی با قوانین و مقررات آزمون

کلام آخر

در این چند سال اخیر، تقلب در کنکور سراسری خیلی زیاد شده. اما باید بدونین که در صورتی که متوجه تقلب شما در آزمون بشن، مجازات سنگینی در پی داره و ممکنه که اصلا برای شما خوب نباشه. پس بهتره که به جای این که به فکر تقلب در کنکور و خلاقانه‌ترین روش‌های تقلب در کنکور باشین، درس‌های خودتون رو با دقت بیشتری مطالعه کنین. برای این کار می‌تونین از برنامه مطالعاتی و یا مشاورین باتجربه کمک بگیرین.  

حنانه بازدید : 2 یکشنبه 17 تیر 1403 نظرات (0)

مهم‌ترین نکته برای موفقیت در کنکور

یکی از مهم‌ترین مسئل برای دانش‌آموزان کنکوری، آشنایی با مباحث تست‌خیز کنکوره. از این مباحث در کنکور سوال‌های زیادی طرح میشه و این که بدونین کدوم نکته در دروس مختلف خیلی مهمه، می‌تونه به شما کمک کنه تا با موفقیت کنکور رو بشت سر بذارین.

از نکات کلیدی برای موفقیت در مباحث تست‌خیز کنکور اینه که شما با این مباحث آشنا باشین و بدونین که برای کسب رتبه بهتر، روی کدوم مباحث تمرکز کنین. در ادامه مباحث تست‌خیز هر رشته رو برای شما بررسی می‌کنیم.

مباحث تست‌خیز کنکور تجربی

در رشته تجربی، یک سری از مسائل از هر درس خیلی مهمه و باید به اون‌ها توجه کنین که شامل موارد زیر میشه:

·        زمین‌شناسی:  فصل اول زمین‌شناسی و فصل سوم و پنجم اون، مهم‌ترین فصل‌های کتاب هستن.

·        ریاضی: مثلثات، هندسه، حد و پیوستگی و مشتق و کاربرد مشتق.

·        زیست: بخش گردش مواد در بدن، گوارش و جذب مواد و جریان اطلاعات در یاخته.

·        فیزیک: بخش‌های الکتریسیته، نوسان و امواج، فیزیک اتمی و هسته‌ای و جریان الکتریکی، بخش‌های مهمی هستن.

·        شیمی: فصل‌های کیهان زادگاه الفبای هستی، پوشاک نیازی پایان ناپذیر، قدر هدایای زمینی رو بدانیم، در پی غذای سالم و آب آهنگ زندگی

مباحث تست‌خیز کنکور انسانی

برای کنکور انسانی، مباحثی هستن که مطالعه با دقت اون‌ها، می‌تونه در موفقیت شما تاثیر‌گذار باشه:

·        ریاضی: آمار و احتمال، عبارت‌های جبری و تابع، بخش‌های مهم ریاضی در کنکور انسانی هستن؛ البته از بخش تابع در سال‌های گذشته ۵ تا ۶ سوال طرح میشد؛ اما در سال ۱۴۰۱ از این بخش تنها یک سوال طرح شده.

·        اقتصاد: در اقتصاد کنکور از بخش‌های آشنایی با اقتصاد و نهادهای پولی و مالی، طرح میشه.

·        ادبیات تخصصی: تاریخ ادبیات و سبک شناسی، عروض، آرایه ادبی و قرابت معنایی

·        عربی تخصصی: ترجمه و تعریب و قواعد.

·        تاریخ و جغرافیا: جغرافیا پایه یازدهم از مهم‌ترین کتاب‌های تاریخ و جغرافیای انسانیه؛ چون در سال‌های گذشته از این بخش سوالات بیشتری در کنکور طرح شده؛ اما، از کتاب‌های تاریخ و جغرافیا، به صورت مساوی سوال طرح میشه؛ یعنی از هر کتاب درسی ۵ سوال.

·        علوم اجتماعی: علوم اجتماعی پایه یازدهم و دوازدهم در کنکور اهمیت بیشتری دارن و بیشترین سوالات از این دو کتاب طرح میشن.

·        روانشناسی: روانشناسی رشد، احساس، توجه و ادراک و تفکر ۱ و۲.

 

مباحث تست‌خیز کنکور ریاضی

در کنکور ریاضی، مباحثی وجود داره که بهتره برای آمادگی هرچه بیشتر برای کنکور، حتما توجه ویژه‌ای به اون‌ها داشته باشین:

·        ریاضیات: هندسه و حسابان در ریاضیات کنکور ریاضی اهمیت زیادی دارن.

·        فیزیک: نوسان و موج، دینامیک و حرکت دایره‌ای، حرکت بر خط راست، جریان الکتریکی و مدارهای جریان مستقیم و دما و گرما.

·        شیمی: فصل ۱ و ۲ شیمی دهم، فصل ۱، ۲ و ۳ شیمی یازدهم و فصل ۳ و ۴ شیمی دوازدهم. البته که در شیمی برخی مباحث پیش نیازه و نباید حذف بشه.

 

کلام آخر

با توجه به این که کنکور یکی از مهم‌ترین آزمون‌های سراسریه، خیلی از دانش‌آموزان تلاش می‌کنن تا با قبولی در این آزمون، در رشته و دانشگاه مورد علاقه خودشون تحصیل کنن. به همین دلیل لازمه که نکات مهم برای موفقیت در این آزمون رو بدونین تا بتونین به خوبی اون رو پشت سر بذارین.

حنانه بازدید : 3 شنبه 16 تیر 1403 نظرات (0)

مهم‌ترین استراتژی‌ها برای نوشتن برنامه ریزی کنکور تجربی

اگر شما هم مثل خیلی از دانش آموزان رشته تجربی رویای قبول شدن در بهترین رشته مثل پزشکی، پرستاری و ... رو دارین، باید بدونین که برای دست‌یابی به هدف خودتون باید اصولی رو رعایت کنین که مهم‌ترین اصل برنامه‌ریزیه. شما باید برای رسیدن به هدف خودتون یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی داشته باشین تا بتونین به راحتی در راه پیشرفت و موفقیت قدم بردارین. البته که استراتژی‌هایی کاربردی برای نوشتن برنامه‌ریزی کنکور تجربی  مثل شخصی بودن، منعطف بودن و تنوع بین درس‌ها وجود داره که با رعایت اون‌ها می‌تونین یک برنامه‌ریزی اصولی داشته باشین. در نتیجه در ادامه این مطلب، مهم‌ترین مواردی که باید هنگام نوشتن یک برنامه‌ریزی اون‌ها رو رعایت کنین، بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌های برنامه‌ریزی کنکور رشته تجربی

برای موفقیت در رشته تجربی، لازمه که یک برنامه‌ریزی داشته باشین. نوشتن یک برنامه‌ریزی اصولی و دقیق، ویژگی‌هایی داره که باید اون‌ها رو رعایت کنین:

1.    برنامه شما باید مختص به خودتون باشه. به دلیل این که سبک زندگی و عادات مطالعاتی هر فردی متفاوته، لازمه که برنامه‌ریزی شما شخصی باشه. به همین دلیل شما نمی‌تونین از برنامه‌ریزی دوستتون برای رسیدن به موفقیت استفاده کنین. پس مهم‌ترین اصل برنامه‌ریزی، شخصی بودن اونه.

2.    هنگام طراحی برنامه‌ریزی حتما به زمان‌های استراحت و خواب خودتون توجه کنین. شما باید تایم خواب و استراحت مشخصی برای خودتون در نظر بگیرین که هم از درس خوندن عقب نمونین و هم انرژی کافی برای درس خوندن داشه باشین.

3.    برنامه‌ای که طراحی می‌کنین باید قابل اجرا و واقع‌بینانه باشه. یعنی فشردگی بیش از حد نداشته باشه و جوری باشه که شما بتونین اون رو اجرا کنین.

4.    در برنامه‌ریزی شما باید تنوع بین درس‌ها رعایت بشه. یعنی اگر به درسی مثل شیمی علاقه دارین، تمام وقتتون رو برای خوندن این درس و حل تست‌های شیمی نذارین. تایم درس خوندن شما باید برای همه درس‌ها یکسان باشه و به درس‌ها به یک اندازه اهمیت بدین.

5.    برنامه‌ریزی خودتون رو باید روی یک کاغذ بنویسین تا فراموش نشه.

نکات مهم هنگام برنامه‌ریزی

زمانی که تصمیم به طراحی یک برنامه‌ریزی می‌گیرن، لازمه که نکات مهمی رو رعایت کنین. از این نکات مهم می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

1.    بهتره که در ابتدای روز، درس‌ها آسون‌تر رو مرور کنین تا از درس خوندن دل زده نشین.

2.    حتما به تایم استراحت و تفریح خودتون توجه کنین.

3.    عادات مطالعاتی خودتون رو پیدا کنین و بر اساس اون برنامه‌ریزی خودتون رو طراحی کنین.

4.    حتما خلاصه‌نویسی درس‌ها رو انجام بدین.

5.    خودتون رو با کسی مقایسه نکنین و برای موفق شدن در راه خودتون تلاش کنین.

6.    حتما در برنامه‌ریزی خودتون، زمانی رو برای حل نمونه سوالات قبلی کنکور قرار بدین تا با سبک سوالات آشنا بشین و سرعت تستزنی شما بالاتر بره.

کلام آخر

با توجه به این که کنکور یکی از مهم‌ترین آزمون‌های سراسریه و دانش‌آموزان می‌تونن از طریق اون رشته و دانشگاه مورد علاقه خودشون رو انتخاب کنن، بهتره که با یک برنامه‌ریزی اصولی و کاربردی برای این آزمون آماده بشین. به همین دلیل سعی کردیم تا در این مطلب، ویژگی‌های مهم و نکاتی که باید حین برنامه‌ریزی رعایت کنین رو برای شما بازگو کنیم.

حنانه بازدید : 3 چهارشنبه 13 تیر 1403 نظرات (0)

بهترین روش برای تسلط به بودجه‌بندی کنکور تجربی

یکی از مهم‌ترین مواردی که داوطلبان کنکور تجربی باید به اون توجه کنن، بودجه‌بندی کنکور تجربیه. این جوری تمرکز شما برای مطالعه مطالب مهم بیشتر میشه و می‌تونین قسمت‌های مهم درس‌ها رو با دقت بیشتری مطالعه کنین. در نتیجه می‌تونیم بگیم که بهترین روش برای تسلط به بودجه‌بندی کنکور تجربی اینه که شما بودجه‌بندی هر درس رو به طور جداگانه بدونین. از این رو در ادامه این مطلب، بودجه‌بندی هر درس رشته تجربی رو به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

بودجه‌بندی زیست کنکور تجربی

یکی از پر اهمیت‌ترین درس‌های رشته تجربی، درس زیسته که برای این درس باید زمان زیادی رو اختصاص بدین. البته با دونستن بودجه‌بندی این درس می‌تونین برنامه‌ریزی درسی خودتون رو جزئی‌تر طراحی کنین:

1.    گوارش و جذب مواد: ۲ سوال

2.    گوارش مواد در بدن: ۴ سوال

3.    تنظیم اسمزی: ۱ سوال

4.    فناوری نوین زیستی: ۱ سوال

5.    تنظیم عصبی: ۱ سوال

6.    رفتار‌های جانوران: ۳ سوال

7.    حواس: ۱ سوال

8.    تبادلات گازی: ۳ سوال

9.    از یاخته تا گیاه: ۴ سوال

10.   دستگاه حرکتی: ۲ سوال

11.  جانوری: ۷ سوال

12.  تنظیم شیمیایی: ۱ سوال

13.  ایمنی: ۱ سوال

14.   مولکول‌های اطلاعاتی: ۲ سوال

15.  تولید مثل: ۲ سوال

16.  جریان اطلاعات در یاخته‌ها: ۳ سوال

17.  انتقال اطلاعات در نسل‌ها: ۵ سوال

18.  تغییر در اطلاعات وراثتی: ۲ سوال

19.  از ماده به انرژی: ۲ سوال

20.  از انرژی به ماده: ۳ سوال

بودجه‌بندی ریاضی کنکور تجربی

در آزمون سراسری تجربی 30 سوال به درس ریاضی اختصاص داره. به همین دلیل لازمه که به بخش‌های مهم این درس بسیار توجه کنین:

1.    بخش توان‌های گویا و عبارت‌های جبری: ۱ سوال

2.    بخش هندسه: ۲ سوال

3.    بخش لگاریتم و توابع: ۲ سوال

4.    بخش مثلثات: ۴ سوال

5.    بخش ترکیبات: ۲ سوال

6.    بخش احتمال: ۲ سوال

7.    بخش معادله و نامعادله: ۲ سوال

8.    بخش تابع: ۴ سوال

9.    بخش حد و پیوستگی: ۳ سوال

10.   بخش مقاطع مخروطی: ۱ سوال

11.  بخش هندسه مختصاتی: ۲ سوال

12.  بخش مشتق: ۲ سوال

13.   بخش کاربرد مشتق: ۳ سوال

بودجه‌بندی درس فیزیک رشته تجربی

در کنکور سراسری تجربی، فیزیک درس مهمیه که بودجه‌بندی این درس به صورت زیره:

1.    کار و انرژی: ۲ سوال

2.    ویژگی مواد: ۲ سوال

3.    دما و گرما: ۲ سوال

4.    الکتریسیته ساکن: ۳ سوال

5.    الکتریسیته جاری: ۳ سوال

6.    مغناطیس و القا: ۳ سوال

7.    حرکت‌شناسی: ۴ سوال

8.    نیروشناسی: ۳ سوال

9.    نوسان و موج: ۵ سوال

10.  فیزیک اتمی و هسته‌ای: ۳ سوال

بودجه‌بندی شیمی کنکور تجربی

از این درس، 35 تست در کنکور برای داوطلبان تجربی طرح میشه که باید به دقت به اون‌ها پاسخ بدین. البته علاوه بر دونستن بودجه‌بندی این درس، باید این مورد رو هم مد نظر قرار بدین که بیشتر سوالات این درس به صورت ترکیبی مطرح میشه. به همین دلیل، باید مطالب شیمی رو به صورت پیوسته مطالعه کنین.

1.    شیمی دهم: ۸ سوال

2.    شیمی یازدهم: ۱۴ سوال

3.    شیمی دوازدهم:۱۳ سوال

بودجه‌بندی زمین‌شناسی کنکور تجربی

25 سوال از کنکور تجربی، به درس زمین‌شناسی اختصاص داره که داوطلبان 20 دقیق زمان دارن تا به اون‌ها جواب بدن بودجه‌بندی کنکور تجربی برای این درس به ترتیب زیره:

1.    اصل آفرینش کیهان: ۵ سوال

2.    منابع معدنی، زیربنای تمدن و توسعه صنعتی: ۳ سوال

3.    فصل منابع آب و خاک: ۴ سوال

4.    فصل سازه‌های مهندسی: ۳ سوال

5.    فصل سلامت: ۴ سوال

6.    فصل پویایی زمین: ۳ سوال

7.    فصل زمین‌شناسی ایران: ۳ سوال

کلام آخر

دونستن بودجه‌بندی هر درس می‌تونه کمک کنه تا مطالب مهم رو بیشتر تکرار کنین و بتونین به راحتی از پس کنکور بربیاین. به همین دلیل در این مقاله بودجه‌بندی درس‌هایی که در کنکور تجربی وجود داره رو برای شما بررسی کردیم.

حنانه بازدید : 5 چهارشنبه 13 تیر 1403 نظرات (0)

همه چیز درباره حذفیات کنکور ریاضی

همه ما می‌دونیم که دانش‌آموزان برای کنکور باید دروس زیادی رو مطالعه کنن. به همین دلیل هر ساله قسمت‌هایی از کتاب درسی رشته ریاضی حذف میشه تا دانش‌آموزان بتونن خیلی راحت‌تر مطالب درسی مهم رو مرور کنن و استرس و اضراب اون‌ها کاهش پیدا کنه. علاوه بر این اطلاع داشتن از حذفیات کنکور برای داوطلبان کنکور ریاضی خیلی مهمه. چون این‌جوری می‌تونن برنامه‌ریزی خودشون رو به گونه‌ای تنظیم کنن که مطالب مهم تکرار و تمرین بشه.

حذفیات کنکور ریاضی فیزیک

با دونستن حذفیات کنکور می‌تونین علکرد بهتری داشته باشین و برنامه‌ریزی درسی خودتون رو با مدیریت بهتر تدوین کنین. بنابر‌این در ادامه قسمت‌های مهمی از کتاب‌های رشته ریاضی فیزیک که در کنکور حذف شدن رو برای شما بررسی می‌کنیم:

ریاضی 1: تمام قسمت‌های خواندنی کتاب

فیزیک 1: تاریخ علم، پانویس، خوب است بدانید، نتیجه فعالیت‌های تحقیق کتاب، جداول، پیوست‌ها، واژه‌نامه، اطلاعات و داده‌های جزئی موجود درکتاب.
بخش‌هایی چون: بررسی حالاتی که نیروها هم ‌راستا یا عمود بر یکدیگر نبوده یا مواردی که در آن‌ها باید به تجزیه بردار پرداخت.
همچنین موارد فصل
۱: بخش ۱-۶ و پرسش‌های مربوط به آن در انتهای فصل فصل ۲: بخش ۲-۲ و ۲-۵ و پرسش‌های مربوط به آن در انتهای فصل فصل ۳: صفحه ۷۵ و ۷۶ و پرسش‌های مربوط به آن در انتهای فصل فصل ۴: صفحه ۹۲ تا صفحه ۹۵، بخش ۴-۵ و پرسش‌های مربوط به آن در انتهای فصل فصل ۵: صفحه ۱۴۱ تا صفحه ۱۴۴، بخش ۸-۵ و پرسش‌های مربوط به آن در انتهای فصل

فیزیک 2: تاریخ علم، پانویس، خوب است بدانید، نتیجه فعالیت‌های تحقیق کتاب، جداول، پیوست‌ها، واژه‌نامه، اطلاعات و داده‌های جزئی موجود درکتاب.
بخش‌هایی چون: بررسی حالاتی که نیروها یا میادین الکتریکی هم ‌راستا یا عمود بر یکدیگر نبوده یا حل مدارهای چند ‌حلقه‌ای که در حلقه‌های مختلف، باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین سایر به هم بستن‌های مقاومت (به استثناء متوالی و موازی) 

فیزیک 3: تاریخ علم، پانویس، خوب است بدانید، نتیجه فعالیت‌های تحقیق کتاب، جداول، پیوست‌ها، واژه‌نامه، اطلاعات و داده‌های جزئی موجود درکتاب، بخش‌هایی چون: بررسی حالاتی که نیروها هم ‌راستا یا عمود بر یکدیگر نبوده یا مواردی که در آن‌ها باید به تجزیه بردار پرداخت.

هندسه: تمام مطالب بخش خواندنی‌ها

حسابان 1 و 2: تمامی مطالب بخش خواندنی‌ها

شیمی 1: در میان تارنما، تفکر نقادانه و آیا می‌دانید‌ها حفظ معادلات شیمیایی، حفظ نام و فرمول شیمیایی ترکیبات آلی پیچیده، رسم آرایش الکترونی عنصرهای مختلف با عدد اتمی بالاتر از ۳۶ در جدول تناوبی
همچنین موارد فصل
۱: از ابتدای فصل تا صفحه ۴، از نور کلید شناخت جهان تا صفحه ۲۱ فصل ۲: ابتدای فصل، هوا معجونی ارزشمند، پیوند با صنعت صفحه ۵۱، اکسیژن گازی واکنش‌پذیر، در میان تارنماها، رفتار اکسیدها فلزی و نافلزی، پیوند با زندگی صفحه ۶۰، چه بر سر هوا می‌آوریم تا صفحه ۷۳ و توسعه پایدار.
فصل
۳: آب آهنگ زندگی تا صفحه ۸۹، پیوند با صنعت صفحه ۹۷، آب و دیگر حلال‌ها، پیوند با زندگی صفحه ۱۱۰ و ۱۱۵، رد پای آب در زندگی تا ابتدای پیوند با زندگی صفحه ۸۷

شیمی 2: در میان تارنما، تفکر نقادانه و آیا می‌دانید‌ها نام‌گذاری ترکیبات آلی به استثنای آلکان‌ها، حفظ معادلات شیمیایی، حفظ نام و فرمول شیمیایی ترکیبات آلی پیچیده، رسم آرایش الکترونی عنصرهای مختلف با عدد اتمی بالاتر از ۳۶ در جدول تناوبی

شیمی 3: در میان تارنما، تفکر نقادانه و آیا می‌دانید‌ها حفظ معادلات شیمیایی، حفظ نام و فرمول شیمیایی ترکیبات آلی پیچیده، رسم آرایش الکترونی عنصرهای مختلف با عدد اتمی بالاتر از ۳۶ در جدول تناوبی

آمار و احتمال: تمامی مطالب بخش خواندنی‌ها

کلام آخر

با در نظر گرفتن این که هر ساله قسمت‌هایی از کتاب درسی رشته ریاضی حذف میشه، بهتره که این حذفیات رو بدونین و وقت خودتون رو برای مطالعه این مباحث هدر ندین. در نهایت امیدواریم تا با دونستن همه چیز درباره حذفیات کنکور ریاضی بتونین برنامه‌ای کاربردی برای خودتون طراحی کنین. 

حنانه بازدید : 3 چهارشنبه 13 تیر 1403 نظرات (0)

برنامه‌ریزی برای کنکور

ممکنه خیلی از دانش‌آموزان در سال دوازدهم پایه تحصیلی خودشون و یا حتی زودتر، استرس و اضطراب کنکور به سراغ‌شون بیاد. به همین دلیل شاید بخواین بدونین که بهترین راه برای رهایی از این حس اضطراب و استرس چیه.
برای این که به دور از هرگونه دلشوره و نگرانی درس خودتون رو بخونین و در نهایت موفق بشین، لازمه که یک برنامه‌ریزی اصولی و کاربردی داشته باشین تا بر اساس اون برنامه، به هدف خودتون دست پیدا کنین. برنامه‌ریزی هر فرد باید مطابق با عادات مطالعه اون باشه و با در نظر گرفتن علایق و سبک زندگی دانش‌آموز طراحی شده باشه.
برای داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی، در ادامه با ما همراه باشین تا اطلاعات مفیدی رو در اختیار شما قرار بدیم.

طراحی اختصاصی برنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی کنکور شما باید به طور اختصاصی برای شما طراحی بشه. چون نحوه و عادات مطالعاتی دانش‌آموزان با هم متفاوته و شما نمی‌تونین با برنامه‌ریزی کنکور دوستت‌تون به هدف مشخصی که دارین برسین. پس هر برنامه باید به صورت منحصر به فرد و بر اساس توانایی هر شخص طراحی و اجرا بشه.

واقع‌بینانه بودن برنامه‌ریزی کنکور

برنامه‌ریزی کنکور شما باید به صورت واقع‌بینانه طراحی بشه؛ یعنی جوری برنامه‌ریزی کنین که این برنامه قابل اجرا باشه. این یعنی اگر توانایی شما برای مطالعه روزانه 5 ساعته، در برنامه‌ریزی کنکور خودتون 9 ساعت تایم مطالعه قرار ندین. بهتره که این زمان مطالعه رو به مرور زیاد کنین تا نتیجه مطلوب خودتون رو به دست بیارین.

انعطاف‌پذیر بودن برنامه

برنامه کنکور شما باید انعطاف‌پذیر باشه؛ چون در زندگی هر فردی ممکنه شرایطی به وجود بیاد که درس خوندن بر اساس برنامه‌ریزی قبلی سخت باشه. در چنین شرایطی باید برنامه‌ریزی رو با کمی تغییر و جا به جایی ادامه بدین. پس منعطف بودن برنامه‌ریزی خیلی مهمه.
 

رعایت تنوع و تناسب در برنامه‌ریزی کنکور

برنامه‌ریزی کنکور شما باید به گونه‌ای طراحی بشه که بین درس‌ها تناسب وجود داشته باشه و تعادل هم رعایت بشه. مثلا ممکنه شما به درس ریاضی علاقه‌مند باشین. از طر+فی شاید از درس شیمی زیاد دل خوشی نداشته باشین. پس این که بخواین همه روز خودتون رو با تست زدن درس ریاضی بگذرونین و به درس شیمی توجه نکنین درست نیست. برنامه‌ریزی شما باید هم به درس ریاضی توجه خاصی داشته باشه و هم درس شیمی.

کلام آخر

با توجه به این که یک برنامه‌ریزی دقیق و کاربردی می‌تونه مسیر شما رو برای رسیدن به هدفتون هموار کنه، در این مقاله ویژگی‌هایی که یک برنامه‌ریزی باید داشته باشه رو برای شما بررسی کردیم. امیدواریم که با مطالعه این مطلب بتونین به درستی یک برنامه برای خودتون طراحی کنین.
حنانه بازدید : 5 چهارشنبه 13 تیر 1403 نظرات (0)

موفقیت تحصیلی با مشاوره کنکور ریاضی

یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تونه باعث موفقیت در کنکور ریاضی بشه، مشاوره درست و اصولیه. یک مشاور تحصیلی خوب باعث میشه تا شما با اصول درس خوندن آشنا بشین و نکات طلایی کنکور رو بدونین. در نتیجه می‌تونیم بگیم که نقش مشاور تحصیلی برای موفقیت در کنکور ریاضی پررنگه.

ویژگی‌های یک مشاور کنکور

بعضی از ویژگی‌ها هستن که با وجود اون‌ها می‌تونیم بگیم که اون مشاور در آینده شما رو در راه درستی از موفقیت قرار میده. پس بهتره قبل از این که یک مشاور رو انتخاب کنین، این ویژگی‌ها رو بدونین تا موقع تصمیم‌گیری به مشکل برنخورین. از مهم‌ترین نکات مثبت یک مشاور می‌‍تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

شناخت هرچه بهتر ویژگی‌های دانش‌آموز

یک مشاور باید تلاش کنه تا ویژگی‌های فردی دانش‌آموز خودش رو بشناسه. شناسایی رفتار و شرایط شما باعث میشه تا برنامه‌ای که طراحی شده، مطابق با سبک زندگی خودتون باشه و بتونین به راحتی بر طبق اون برنامه‌ریزی به راه خودتون ادامه بدین.

راهنمایی برای انتخاب هدف آینده

از وظایف مهمی که برای مشاور تحصیلی وجود داره، راهنمایی برای انتخاب هدفه. وقتی که یک هدف برای دانش‌آموزان مشخص میشه، اون‌ها می‌تونن با انگیزه و هدفمند به راه خودشون ادامه بدن و بر اساس برنامه‌ریزی درس بخونن.

پیگیری وضعیت دانش‌آموز

این تصور که مشاور فقط باید برنامه‌ریزی رو انجام بده و وظیفه دیگه‌ای نداره غلطه. یک مشاور خوب باید بر رفتار و پیشرفت دانش‌آموزان خودش نظارت کنه و پیگیر کارهای دانش‌آموز باشه.

توجه به اولویت‌بندی

در کنکور ریاضی تمام دروس اهمیت یکسانی ندارن؛ چون بعضی از درس‌ها از ضریب بالاتری در کنکور برخوردارن و باید اهمیت بیشتری به اون‌ها داده بشه. به همین دلیل یک مشاور تحصیلی خوب باید این رو بدونه که توجه به کدوم درس‌ها رو در اولویت قرار بده.

تنظیم یک برنامه منعطف

گاهی اوقات شرایطی در زندگی دانش‌آموز پیش میاد که ممکنه نتونه بر طبق برنامه‌ریزی جلو بره. پس یک مشاور باید جوری این برنامه‌ریزی رو انجام داده باشه که علاوه بر منسجم بودن، در صورت وجود شرایط مختلف به هم نریزه و قابل انعطاف باشه.

ایجاد انگیزه

یکی از مشکلاتی که خیلی از دانش‌آموزان با اون دست و پنجه نرم می‌کنن، استرس و اضطراب برای کنکوره. یک مشاور باید بتونه با راهنمایی‌های مناسب این استرس رو کنترل کنه و انگیزه دانش‌آموز برای قبولی در کنکور رو افزایش بده.

بررسی عملکرد رتبه‌های برتر

استفاده از تجربیات افراد موفق می‌تونه کمک کنه تا یک مشاور راهنمای بهتری برای دانش‌آموز باشه.

کلام آخر

یک مشاور می‌تونه تا رسیدن به هدف نهایی، کمک بزرگی برای شما باشه. پس باید توجه کنین که این موفقیت تحصیلی با مشاوره کنکور ریاضی در صورتی به وجود میاد که بتونین در انتخاب یک مشاور تحصیلی هم موفق باشین. به همین دلیل برای تصمیم‌گیری راحت‌تر، ویژگی‌های مهمی که یک مشاور باید داشته باشه رو براتون بررسی کردیم.

 

حنانه بازدید : 6 شنبه 19 خرداد 1403 نظرات (0)

دام تستی کنکور

یکی از مشکلاتی که خیلی از کنکوری‌ها باهاش درگیرن، تست‌های دام‌دار هست. تست‌های دام‌دار یعنی اینکه اون تست انقدر مفهومی و چالشی هست که یک داوطلب دچار سردرگمی بشه. البته که باید بدونین هدف از ارائه و طرح همچین تستی هم اینه که داوطلب کنکوری گمراه بشه.
در سال‌های قبل این تست‌های دام‌دار بیشتر در رابطه با این بود که جواب سوال با عدد گزینه‌ها یکی بود. اما الان جوری شده که داوطلب باید درس رو به صورت مفهومی درک کرده باشه تا بتونه اون سوال‌ها رو جواب بده. در نتیجه می‌تونیم بگیم قصد طراح سوال اینه که آموخته‌های داوطلب رو به چالش بکشه و کاری کنه که جواب دادن به سوال‌ها سخت باشه.

سوالات و تست‌های دام‌دار

بعضی از سوالات هستن که به واضح می‌خوان داوطلب رو به دام خودشون بندازن. این تست‌ها شامل موارد زیر میشه:

جواب ترکیبی

یکی از سوالاتی که جزء تست‌های دام‌دار محسوب میشه، سوالات ترکیبی هست. یعنی این که طراح از شما گزینه‌های صحیح و یا تمام گزینه‌های غلط رو می‌خواد.

تست‌های سخت پشت سر‌ هم

گاهی طراح برای خسته شدن ذهن شما، چندین سوال سخت رو پشت سر هم طراحی می‌کنه تا شما نا امید بشین و ذهنتون خسته بشه. هنگامی که به این مسئله برخوردین کافیه که آرامش خودتون رو حفظ کنین و تست‌های بعدی رو با حواس جمع جواب بدین.

افعال سخت و گمراه کننده

در بعضی مواقع طراح سوال از چندین فعل سخت در سوال استفاده می‌کنه و یا برای سوال‌های مثبت از فعل‌هایی که منفی هستن استفاده می‌کنه تا شما منظور سوال رو به درستی متوجه نشین و نتونین پاسخ درستی به سوال‌ها بدین. 

سخت نشان دادن تست‌های راحت

تست‌هایی وجود دارن که به دلیل طولانی بودن متن سوال و یا گزینه‌های طولانی، از نظر شما سخت و دشوار باشن. اما قصد طراح از ایجاد همچین سوالی اینه که شما رو به دام بندازه و کاری کنه از جواب دادن به اون سوال دوری کنین. در صورتی که ممکنه با جواب دادن به اون سوال، بفهمین که چقدر ساده و راحت حل میشه.

اشتباه در محاسبات

بیشترین دامی که برای رشته‌های تجربی و ریاضی استفاده میشه اینه که داوطلب رو درگیر محاسبات کنه. مثلا از اعداد قرینه در گزینه‌های سوال استفاده می‌کنه و یا اعشار رو بین اعداد یه پاسخ تغییر میده. همچنین یکی دیگه از مواردی که می‌تونه داوطلب رو دچار سردرگمی کنه، استفاده از اعداد توان‌دار با توان‌های متفاوته.

بازی با بعضی از کلمات

طراح برای گیج کردن ذهن شما از خطای بصری استفاده می‌کنه. چون ممکنه شما به دلیل اضطراب و استرس زیاد حین جلسه آزمون، این خطاهای بصری رو متوجه نشین و با عجله از روی اون‌ها رد بشین. مثلا طراح در سوال از کلماتی مثل مناسب یا نامناسب و صحیح است یا صحیح نیست و .... استفاده می‌کنه.

جمع بندی

با توجه به این که بیشترین قصد طراح اینه که ذهن شما رو منحرف کنه و کاری کنه نتونین به راحتی به سوال جواب بدین، بهتره که حواستون به این دام تستی کنکور باشه تا بتونین به خوبی تست‌های کنکور رو جواب بدین و با موفقیت کنکور رو پشت سر بزارین.

حنانه بازدید : 11 پنجشنبه 17 خرداد 1403 نظرات (0)

گزینش معلمان مدارس غیر دولتی

یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت یک کشور نحوه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان می باشد. از این رو آموزش و پرورش در راستای این موضوع راهی را در پیش گرفته است تا بر‌ روی تربیت و تعلیم دانش آموزان تسلط بیشتری داشته باشد. برای این کار بررسی صلاحیت و به توانمندی رساندن معلمان مدارس غیر‌دولتی را در راستای کار خود قرار داده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر‌دولتی تاکید دارد که گزینش معلمان مدارس غیر دولتی صورت گرفته و صلاحیت آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. یعنی پس از این موضوع معلمان مدارس غیر‌دولتی و غیر‌انتفاعی دارای صلاحیت حرفه‌ای شده و شناسنامه‌دار می‌شوند. پس از این موضوع آموزش و پرش آن معلم را به عنوان آموزگار مدرسه غیر‌دولتی به رسمیت می‌شناسد. این مدارس باید اعلام کنند که کدام معلم‌ها را می‌خواهند در طی سال تحصیلی به کار بگیرند. سپس با ثبت‌نام در سایت، آموزش‌های مربوطه به معلمان در تابستان آغاز شده و حتی ممکن است بخشی از آن در طول سال تحصیلی انجام شود. بنابر‌این با دریافت آموزش‌های مورد نیاز، حق و حقوق معلم‌ها بر اساس این آموزش‌ها تعیین می‌شود. البته که این آموزش‌ها طبق سر فصل‌های جدید آموزشی در سال تحصیلی جدید و موارد مورد نیاز معلمین انجام می شود

گزینش معلمان مدارس غیردولتی

گزینش و احراز صلاحیت معلمان

یکی از مهم‌ترین شرط‌های تدریس در مراکز غیر‌دولتی، داشتن صلاحیت معلمان در آموزش و پرورش است. به همین دلیل فرآیند گزینش و صلاحیت قبل از استخدام انجام می‌شود. این مورد در چندین سال قبل در طی 15 روز انجام می‌شد اما در حال حاضر در طی 5 ماه انجام می‌شود و با تمام شدن این دوره احراز صلاحیت معلمان انجام می‌گیرد. این اولین مرحله‌ی است که معلمان باید انجام دهند. مرحله دوم این است که رشته تدریسی معلم باید با دوره تحصیلی او یکی باشد. پس کسانی که می‌خواهند در مدارس غیردولتی تدریس کنند باید این مورد را هم در نظر بگیرند.

توانمندسازی معلمان مدارس غیر دولتی

به طور کلی توانمندی معلمانی که در مدارس غیر‌دولتی مشغول به آموزش هستند، در طی سه سال انجام می شود. برای این سه سال 360 ساعت آموزش طراحی شده است که تمام معلم هایی که در مدارس غیر دولتی آموزش می دهند باید در این دوره ها شرکت کنند. می توان گفت که حدود 12 الی 15 ساعت این محتوای آموزشی مربوط به امور تربیتی و عمومی است و با همکاری آموزش و پرورش و حوزه علمیه صورت گرفته است. از طرفی بخش دیگه این محتوای آموزشی در رابطه با دانش تخصصی و موضوعی معلمان می باشد.
یک بخشی از این محتوا هم به صلاحیت حرفه ای معلمان اختصاص داده شده است. از این رو تمام معلمانی که در مدارس غیر دولتی هستند، باید با این محتوای آموزشی آشنا بوده و آن را انجام داده باشند. انجام اولین فاز این پروژه شروع شده است و در همین اولین فاز حدود 176 هزار معلم مدارس غیر دولتی در این دور ثبت نام کرده‌اند تا مورد گزینش قرار گرفته و صلاحیت آموزشی خود را دریافت کنند.

سخن پایانی

باتوجه به اینکه در حال حاضر آموزش و پرورش اجازه استخدام معلمانی که کارت صلاحیت ندارند را در مدرسه نمی‌دهد، برای استخدام شدن، باید این کارت صلاحیت را دریافت کنید. این کارت می‌تواند اجازه تعلیم و تربیت را به شما بدهد و مشخص کند که شما صلاحیت آموزش و تعلیم را دارید و پیش از این آموزش‌های لازم را در زمینه مهم‌ترین مسائل آموزشی دریافت کرده‌اید.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 25
  • بازدید ماه : 45
  • بازدید سال : 76
  • بازدید کلی : 76